Gillette vzdává hold ženám, které samy vychovávají syny a vnuky
Gillette se snaží přiblížit široké veřejnosti a otevírá témata, která byste možná u značky žiletek a holicích strojků úplně nečekali. V letošním roce jste mohli zahlédnout reklamu, ve které vystupuje transgender muž a pravděpodobně jste zaznamenali reklamu The Best Men Can Be, která je výjimečná v tom, že v ní žádnou žiletku nespatříte, a která vyvolala vlnu kritiky.
A nyní Gillette přichází s dalším silným tématem v kampani #GogoNozizwe. Ta vypráví příběh babičky jménem Gogo Nozizwe z Jižní Afriky, která vychovala svého vnuka, protože neměl ani jednoho z rodičů. V dojemném vyprávění popisuje, jak pro ni bylo těžké odpovídat na otázky, které by měl v ideálním světě zodpovídat dospívajícím mužům právě otec.
Celé video vzniklo ve spolupráci s reklamní agenturou Grey South Africa a můžete jej zhlédnout níže:
Součástí reklamy je záběr na mladého muže při holení. Jedná se ale spíše o podružný moment, ve kterém navíc neuvidíte brand Gillette. To, co je důležité, je právě vztah babičky a jejího vnuka. Cílem kampaně mělo být upozornění na africké ženy, které vychovávají své syny či vnuky zcela samy a na důležitost jejich role ve společnosti. Celý spot byl vypuštěn na světlo světa 9. srpna, na který v Jižní Africe připadá Národní den žen. A tím, že se jedná o pravdivý příběh, je celý snímek ještě silnější a emotivnější.
Hrdinka celého příběhu, babička Nozizwe, bohužel mezitím zemřela, ale video si získalo silnou základnu a dokonce se dostalo k prezidentu Jihoafrické republiky, Cyril Ramaphosovi, který jej zmínil ve svém projevu.
Mimo vysoké míry výskytu HIV (19 % v populaci ve věku 15 až 49 let (World Bank 2017) a rozvodovosti (44 %) stojí za tak rozšířenou rolí babičky jako hlavy domácnosti vychovávající dítě i to, že otec či oba rodiče musí pracovat ve městech, zatímco zanechávají dítě na venkově. Fran Luckin, Chief Communications Officer agentury Grey South Africa, k této situaci doplnil:
„Jedním z důsledků apartheidu je, že mnoho lidí musí odejít do práce ve městech, takže v mnoha případech to není tak, že je dítě opuštěno, ale jeho rodiče prostě pracují daleko. Nemáme dobrou státní podporu dětí, takže babičky na venkově často pečují o dítě a rodiče pracují ve městě.”
Gillette touto kampaní pokračuje ve své snaze cílit na sociální témata a v tomto případě se zdá, že úspěšně. Agentura Grey South Africa požádala několik mužů, aby video zhlédli a celkem 90 % z nich uvedlo, že se s videem ztotožňuje.
Zdroje: Little Black Book, Adweek
Kam dál?
Společnost P&G vykázala ve druhém kvartálu letošního roku ztrátu 5,24 miliard amerických dolarů. Jakou vinu na tom nesou kontroverzní reklamy Gillette zobrazující „toxickou maskulinitu" a první holení transgender muže?