Startuje Tour de France. Podívejte se, jak dokážou reklamy odlehčit i nelidskou dřinu
Zdroj: TV2
Dnes, 1. července 2022, startuje další ročník Tour de France. Nejslavnější cyklistický závod bude trvat 23 dní, během kterých urazí závodníci 3328 kilometrů. Budou přitom podávat v mnoha ohledech nadlidské výkony, které sledují lidé ve 180 zemích světa. Tour de France je ostatně — s výjimkou ve 4letých intervalech konaných letních olympijských her a mistrovství světa ve fotbale — tou globálně nejsledovanější sportovní událostí. Nabízí tak mnoho komerčních příležitostí k oslovení milovníků cyklistiky. A my se dnes podíváme na to, jak lze takový úkol uchopit více odlehčeně.
Ono to totiž není příliš obvyklé. Tour de France je o výkonech na hranici lidských možností, o bolesti, o překonávání sebe sama. A mnoho reklam reflektuje právě tento heroický aspekt. Třeba jako následující promo televizní stanice z roku 2017.
Mnohem lepší taktika k odlišení je nepřijímat ustálená, i když jen třeba obrazová, pravidla. Odhodlala se k tomu minulý rok dánská televizní stanice TV2. Ta start Tour de France nespojovala ve svém spotu se závodníky, ale s fanoušky v jejich domovech. Vždy když začíná „Stará dáma“, jak se někdy této sportovní chloubě Francie přezdívá, znamená to velký svátek pro nadšené cyklistické fanoušky. Někteří z nich přijíždějí fandit na místo a zkoušet si u toho sami projet jednotlivé etapy. Početnější zástup pravověrných fandů sleduje vše u televize a nebojí se k tomu vyšňořit do elastického úboru. A právě ty i s jejich každodenními cyklistickými starostmi a opovržením rodiny a okolí zachycuje následující spot.
Everything about this is ????pic.twitter.com/yeL3meq7aT
— CyclingTips (@cyclingtips) June 15, 2021
Podobnou snahu namísto hrdinství profesionálů dát vhled do života cyklistů „hobbíků“ se odhodlala i česká značka cyklistického oblečení a vybavení Isadore. Tuto brandovou kampaň z roku 2020 s názvem Road is the way of life mimochodem vysílala právě v rámci TV přenosů Tour de France, kde s tímto přístupem vyčnívala mezi ostatními značkami. Dopady na byznys a brand si můžete přečíst v samostatném článku.
Nejenom značky ale dokážou upozornit na paradoxy mezi klasickým reklamami aspirativního charakteru a realitou. Skvěle a ve větším detailu to také dělá filmař David Cunningham.
Francie jako hlavní prodejní artikl
Tour de France se poprvé jela v roce 1903. A legenda mluví o tom, že šlo především o propagační nástroj pro prodej novin. S pokrýváním závodu v televizním vysílání ovšem začala ve velkém „brandové benefity“ získávat i samotná Francie jako krásná země, kterou v detailu vidí diváci závodu takřka každý den. Mimo síly vizuálního sdělení jim v tom pomáhají i velmi dobře edukovaní televizní moderátoři, kteří začali již před mnoha lety dostávat od státních a regionálních turistických agentur podklady k tomu, co se kde na trase nachází. Přenosy totiž trvají dlouhé hodiny a ta největší akce je soustředěná do několika málo okamžiků. Moderátoři přenosů vám tak ochotně poví mnoho o zajímavostech konkrétního regionu nebo třeba o historii kostelíku, co se nachází v konkrétní malebné vesnici. Diváci Tour de France tak po nejdelší čas vnímají to, že je Francie krásná země plná zajímavostí a historie. Tato turistická reklama je navíc pro zapojené města a vesnice ekonomicky velmi výhodná, což se nedá en bloc říct pro mega akce typu olympiád vyžadujících obrovské investice do infrastruktury, která pak v civilním životě obyvatel nemusí najít dlouhodobé uplatnění.
Tip redakce
Jak konkrétně Isadore buduje svou značku? Podívejte se na reportáž z prezentace stratéga Tomáše Mrkvičky na konferenci Reshoper 2022. Uvidíte, že klasické poučky Marka Ritsona fungují i v praxi. V Isadore se pro svůj brand building rozhodli vybrat tu nejviditelnější cyklistickou událost světa přinést do ní reklamu o (mimo jiné) močení u cesty.