Studie: 42 % mobilních nákupů je impulsivních
Nákupy přes mobilní telefon patří v dnešní době k našim životům. Studie od ING dokonce uvádí, že pravidelně přes mobil nakupuje více než 139 milionů Evropanů. 42 % z nich se navíc o takovém nákupu rozhoduje impulzivně. ING se rozhodla ve své studii zaměřit na návyky Evropanů v oblasti mobilního bankovnictví a plateb prostřednictvím telefonu. Do studie se zapojilo 12 403 respondentů z celé Evropy, včetně České Republiky.
Zajímavým zjištěním je, že 42 % nakupujících přes mobil se o nákupu pravidelně rozhoduje impulzivně. Oproti tomu „mimo mobilní telefon" okamžitý nákup provedlo jen 28 % zákazníků. Přes mobil uživatelé nejčastěji nakupují oblečení, elektroniku, hry nebo dokonce dovolenou, jak uvedlo 11 % respondentů.
Evropané také stále méně využívají k placení fyzické peníze. Téměř polovina respondentů nyní platí bankovkami a mincemi méně často, než tomu bylo před rokem. 40 % dokonce využilo tuto formu jen zřídka. Zajímavé je, že k alternativním metodám plateb inklinují všechny věkové skupiny podobně. I nadcházející rok bude pro mnohé ve znamení bezhotovostních plateb, ačkoliv změna asi nebude tak rapidní. Platit více bezhotovostně má v plánu jen 19 % respondentů, kteří dosud spoléhali spíše na bankovky. Evropa je ale stále poměrně skeptická vůči virtuální měně Bitcoin. Jen 24 % Evropanů souhlasí s tím, že jsou virtuální měny budoucností plateb.
Důležitou otázkou je také bezpečnost mobilních plateb. Důvěru v ně má 62 % Čechů, jen 26 % má z bezhotovostního placení spíš obavu. Z celkového hlediska vychází Česká republika jako druhá nejdůvěřivější, protože jen 37 % Evropanů má pocit, že jsou jejich peníze při použití karty, mobilu nebo internetu v bezpečí.
Odklonění se od klasického placení souvisí i s rozvojem mobilního bankovnictví. Celkově ho používá 38 % respondentů(34 % v případě České republiky). Dle studie jsou jeho uživatelé ve věku 25 - 34 let, mají průměrně vyšší příjem a obecně jsou vzdělanější a informovanější v oblasti bankovnictví a financí. Mobilní bankovnictví pak podle jeho uživatelů zlepšuje kontrolu nad financemi a samotnou správu - skoro čtvrtina díky mobilnímu přístupu k účtu nikdy nepropásla žádnou platbu.
ING se zapojených také ptala, co by rádi viděli od svých bank na sociálních sítích. Zatímco čtvrtina by ráda platila i skrze sociální sítě, největší zájem je o tipy jak ušetřit a informace o CSR aktivitách dané instituce, které zajímají 52 % respondentů. Vypadá to ale, že lidé ve srovnání s loňským rokem zajímají banky na sociálních sítích o něco méně.
Ze studie jasně vychází, že obchodníci by měli být připravení nabídnout svým zákazníkům alternativní metodu platbu, ideálně včetně usnadnění té mobilní.