Babiš a Piráti dominují bizáru eurovolebních reklam

6. 6. 2024 | Petr Michl
Tak pojďte, milánkové, urničky už čekají. A k tomu také bizarní výkony od zástupců Pirátů, ANO i STAN.


Záběr z pořadu Politické spektrum na ČR. Zdroj: ceskatelevize.cz


Volby do Evropského parlamentu nejsou obvykle prosty obskurních spolků. Díky tomu, že je v nich celá republika jedním volebním obvodem, je cena registračního poplatku tak nízká, že si za pár desítek tisíc chtějí užít svou trochu slávy i vyložení recesisté. I proto jsme mohli letos sledovat ve veřejnoprávním médiu například debatu s veteránem mezi věčnými kandidáty bez šance, Petrem Cibulkou, Tomášem Fraňkem v kostýmu mimozemštěna ze hnutí ANO LEPŠÍ EU S MIMOZEMŠŤANY a anarchistou Martinem Urzou paradoxně popírajícím význam voleb.

Největšího bizáru v čistě marketingovém smyslu se nám ovšem zatím dostalo od stran, které jsou již v Parlamentu etablované: od Pirátů a hnutí ANO.

Piráti doplatili v posledních volbách do Poslanecké sněmovny na spojenectví se STAN a kroužkování. Propadli se pak na pouhé 4 mandáty v dolní Sněmovně a za její branou zůstal i poslanec v minulém období, Mikuláš Ferjenčík. S 12. místem na pirátské kandidátce mu nyní nezbývá nic jiného než doufat v další kroužkovací zázrak, tentokrát ovšem se šťastným koncem pro něj. Jde tomu naproti i vlastní sebepropagací zahrnující čerstvě i volební spot, který by se klidně mohl jmenovat „Ferjenčíkovo nanebevzetí“.

Video připomínající kulisy z ještě nenatočeného pokračování pohádky Anděl páně zahrnuje i „spoluanděly“ Jakuba Michálka a ministra zahraničí Jana Lipavského. K urničkám pak láká za čerta převlečený pražský náměstek Zdeněk Hřib. Nemá to děj, jen pokusy o hláškování a zjevení Mikuláše, který není Jesus, ač by se to tak mohlo na první pohled zdát. Důvod, proč volit Piráty a k tomu kroužkovat, nepadne. Je to jen nedohraný bizár.

Navíc bizár, který se může celkem prodražit. Ferjenčík se sám na sociálních sítích pochlubil, že se režisér pohádek Anděl páně, Jiří Strach, skrze agenturu Dilia obrátil na zadavatelku reklamy, Blanku Ferjenčíkovou, s tím, že chce 150 tisíc korun jako pokutu a stáhnutí videa. Ferjenčík se ale o rodinný rozpočet nebojí. „Pro mě je svoboda slova zásadní a nebudu ustupovat nátlaku,“ uvedl a dodal: „Piráti vždy bojovali za svobodu slova. Jsem srdcem Pirát. Kvůli boji proti praktikám, kdy autorské svazy vyhrožují nesmyslnými pokutami, jsem šel do politiky.“

Pevně tak doufáme v pokračování nebeské ságy. Dosud odtajněné dílo totiž vypadá jako trailer něčeho většího s potenciálem na to stát se guilty pleasure všech milovníků politického marketingu.

„Oficiální pirátské vody“ pro změnu nabízí volební sitcom dávkující umělý smích v místech, kde je skutečně těžké jen zvednout koutky úst. Na druhou stranu v průběhu třídilné série nějaké volební argumenty zazní. Z celého pirátského snažení ovšem křičí to, že tato strana chce být „fresh a pro mladé“, zatímco její představitelé si neuvědomují, že jsou už v politice přes 10 let a dredy Ivana Bartoše tento dojem už nikomu pod 30 nenavodí.  A to samé platí pro snahu o nápodobu formátu 20 let starých sitcomů.  

 

Hranatá hrozba


Instagram Danuše Nerudové je v poslední době hlavně o Turkovi


Totální přešlap nikoliv na úrovni ulítlého spotu pak předvádí Danuše Nerudová a čelní představitelé STANVít Rakušan a Jan Farský. Jejich komunikace se poslední dobou točí zejména kolem proklamování toho, jak moc je škodlivý lídr seskupení stran Přísaha a Motoristé, Filip Turek.

Andrew Tate a Dolph Lundgren z Wishe v jednom hranatém těle — navíc s obstojnými rétorickými schopnostmi — si nebere servítky a své politické soupeře i soupeřky občas sprostě uráží.  Přitom má sám máslo na hlavě, jak upozornil i syn Danuše Nerudové, Filip Neruda, a pak opakovaně ona a další leadeři STAN.

 



Ne, že by neměli fakticky pravdu, ale někdo by jim měl vysvětlit jednu ze zásadních pouček chování na internetu:

Nekrmte troly.“

Relativně neznámý Turek se tím jen dostává do povědomí širší veřejnosti. Vrcholem této pomýlené strategie je pak přímý duel Danuše Nerudové a Filipa Turka na CNN Prima News, který v posledních dvou dnech získal velké pokrytí snad od všech významnějších médií. Tedy Nerudová vytáhla Turka z jeho bubliny na sociálních sítích mnohem širšímu publiku a dává mu tím legitimitu. O to větší má šanci stát se následníkem Jany Bobošíkové v Bruselu.     

 

Ano, také máme rádi spalovací motory

Hnutí ANO se opět rozkmotřilo s jedničkou své minulé evropské kandidátky. Po Pavlovi Teličkovi říká i Dita Charanzová, že je liberálně a proevropsky orientovaná a nemůže se ztotožnit se stylem politiky Andreje Babiše. Volební jedničkou je tak bývalá ministryně místního rozvoje Klára Dostálová, u které je předpoklad, že bude tancovat, jak ANO píská. Doslova. Ostatně je rozhodně učenlivou žákyní tanečních pohybu Aleny Schillerové.

Největší výtlak má ovšem sám předseda. Cílenou snahou na to, aby neutekla Babišovi část voličů k Filipu Turkovi a motoristům je pak nové Babišovo video ze sociálních sítí, které je na žebříčku bizarnosti jen o pár příček pod rozmluvou o ukrajinském obilí s kohoutem Silverem.

  

Miliardář tentokrát někde zapomněl elektromobil Škoda Enyaq, s nímž se chlubil před časem, a ve videu provětral Maybach za více než 6 milionů korun. Využívá přitom „pohupovací funkci“ tlumičů, kterou mají v oblibě šejkové, kteří potřebují vyjet z písku pouště. A tváří se jako král tuningu s neomezenými prostředky a přetlakem agresivity.

Nerozmělňuje podobným symbolem bohatství to, že auta se spalovacími motory se snaží vykreslit jako kvůli EU ohroženou dostupnou variantu dopravy pro všechny lidi? Těžko říct. Marketingové úspěchy ANO z minulosti dokazují, že pro podstatnou část voličů je důležité jednoduše srozumitelné sdělení podávané s dostatečnou frekvencí a s razancí mesiáše, co to všechno zařídí. Jeho racionalita či pravdivost už tak důležité nebývají. Nelze tak říct, že by podobné téma bylo strategicky či komunikačně špatně. To všem nic nemění na tom, jak bizarní to celé je.  

Štítky dokumentu: Formy PR

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: