Chipotle uvedl animovanou Love Story. Pouze o lásku tady ale nejde
Hráli jste někdy hru „Lemonade Tycoon“ (Limonádový magnát) – tu, ve které začínáte jako prodavač u stánku s limonádou a změníte se majitele světového konglomerátu? Nový reklamní spot od mexického fastfoodového řetězce Chipotle, který si zakládá na výběru čerstvých surovin a jejich poctivém „slow food" zpracování, je této hře nápadně podobný. Tedy až na to, že v jeho průběhu nemusíte žádné ze „stresujících“ rozhodnutí dělat vy sami. Během více než 4 minutového videa ale můžete sledovat, jak tato rozhodnutí dělají dvě animované postavičky a jak se jim jejich volby vyplatí nebo naopak vymstí.
Spot s názvem „A Love Story“ (Milostný příběh) je už třetím dílem série krátkých animovaných filmů, kterou odstartovalo v roce 2011 video s názvem „Back to the Start“ (Zpátky na začátek). Druhým dílem série pak byl klip „The Scarecrow“ (Strašák) doprovázený soundrackem z filmu Karlík a továrna na čokoládu.
Spot zachycuje příběh chlapce, který prodává pomerančový džus a je tajně zamilovaný do dívky prodávající citronádu na protější straně ulice. Ve snaze vydělat peníze na to, aby ji mohl pozvat do kina, vylepí po okolí letáky lákající na jeho čerstvý džus. Tím ale dívce přebere i její zákazníky a nevědomky tak odstartuje tvrdý konkurenční boj o to, kdo bude mít u svého stánku více lidí.
S postupem času se z malých stánků stávají větší, z nich poté velké prodejny a nakonec se oba stanou „zajatci“ vlastních fastofoodových řetězců, jimž už však dávno nevládnou oni dva, ale roboti a stroje, kteří pro ně původně měli pracovat.
Morální podtext příběhu se příliš neliší od předchozích reklamních spotů od Chipotle. Příběh, který začíná jako nevinná dětská love story, se rychle přemění v podivnou alegorii o zapomínání skutečných hodnot a dětských snů a jejich nahrazování touhou po vysokých výdělcích a po vítězství v konkurenčním boji. Video se nám vlastně snaží ukázat, co se s člověkem stane, když vyroste a začne vydělávat velké peníze – zjednodušeně vykresleno se namísto skutečných lidí obklopí roboty a technickými vymoženostmi a svého vlastního psa klidně nechá spát v krabici od bot někde na okraji města.
Oba hrdinové jsou nakonec úplně ztraceni v kolotoči soutěžení a při smutném pohledu na prázdnou ulici před jejich domy si uvědomí, že je v jejich životě všechno špatně. Jejich jídlo ani pití už vůbec nechutná tak, jak by mělo, a už vůbec není čerstvé, ale plné chemických přísad a „jiskřících prášků“. Při snaze v jejich továrnách něco změnit ale dojde ke vzpouře strojů a oni oba naráz skončí v odpadní rouře jejich závodu. Až v této chvíli se znovu setkávají tváří v tvář a z kapsy oba vytahují první letáčky, který ten druhý vylepil po městě jako reklamu na svůj stánek. Vzájemné dotknutí prstů ruky naznačuje, že jejich dětská láska jim i přes všechnu soutěživost v srdci přeci jen zůstala.
A tak se celý příběh vrací vlastně na svůj počátek. K malému stánku, ve kterém je všechno čerstvé a přírodní. Avšak tentokrát už spolu nesoupeří, ale jako šťastný a zamilovaný pár dělají vše spolu.
Celý příběh uzavírá heslo „Cultivate a better Word“, tedy výzva k podpoře a rozvoji lepšího světa, což je jedno z téma, kterým se Chipote věnuje dlouhodobě.
Roztomilý příběh sice připomíná pohádky z dílny Pixaru, ale jeho podtext může být mnohem vážnější. Chipotle totiž nedávno čelil velkému skandálu ohledně bezpečnosti jeho potravin. Po zhlédnutí jejich nové reklamy se tak nabízí otázka, zda to vlastně není příběh o Chipotle samotném a jeho znovunalezení „správné cesty“?
Nebo video vlastně nese skryté poselství o tom, že by si lidé měli uvědomit, co ve fastfoodech jedí, a navrátit se ke své původní lásce – tedy čerstvému jídlu? Ať už je to jakkoliv, pokud se videu podaří donutit návštěvníky provozoven rychlého občerstvení alespoň k malému zamyšlení nad tím, z čeho se skládá jejich jídelníček, bude to jedině dobře.
Kam dál?
Animované příběhy od Chipotle nejsou jen reklamou, jsou poctivou filmařskou prací, která se nerodí každý den. U nás zatím vede jejich minulé dílo, dystopická sci-fi ve světě, kde zmizelo tradiční zemědělství. Strašáci na polích už nemají význam, a tak pracují v továrnách na zpracování jídla, kde jim velí vrány – tedy ty, co donedávna odháněli od oklovávání úrody.
Podívejte se na ní v článku Reklama týdne: Chipotle - Scarecrow.