Příběh opuštěné lampy z IKEA se dočkal po 16 letech pokračování
Málokteré pokračování předčí originál. To ale rozhodně neplatí o spotu Lampa 2, který je pokračováním ikonické reklamy od IKEA z roku 2002. Opuštěná červená lampa, jejíž osud citlivější část diváků oplakala, v ní totiž nachází svůj nový domov.
Před 16 lety společnost uvedla původní spot se starou červenou lampou v hlavní roli. Její majitelka ji vyměnila za novější model a odnesla k popelnici, kde lampa opuštěná v prudkém dešti za podkresu smutné instrumentální skladby sledovala v okně svou bývalou majitelku i elegantnější nástupkyni. Přesně v okamžiku, kdy divák začal sahat po papírových kapesnících, se však v záběru objevil herec Jonas Fornander a svou švédskou angličtinou prohlásil: „Mnohým z vás je lampy líto. To je proto, že jste blázni. Lampa přece nemá žádné pocity a ten nový model je mnohem lepší.” I přes úsměvný závěr s Fornanderem nesouhlasíte a je vám lampy tak líto, že kdybyste věděli, na kterém rohu stojí, snad byste si ji vzali sami domů.
A přesně takový nápad dostal tým z agentury Rething, která pokračování reklamy vytvořila. „Proběhla jakási diskuze o opětovném použití nějakého výrobku a po briefingu pár lidí proneslo, že by si už někdo měl vzít tu červenou lampu,” uvedl Aaron Starkman, kreativní ředitel společnosti Rethink Canada.
Nový spot režírovaný Markem Zibertem tak diváka vrací na ten samý roh, kde příběh před 16 lety skončil. Je po dešti a osamocenou lampu nachází malá holčička, která si ji vezme domů, vymění jí žárovku a vdechne jí nový život. Briley Cafaro v roli zachránkyně přenáší na diváka pozitivní náladu a instrumentální skladba na pozadí atmosféru příjemně dokresluje. Samozřejmě ani v nové verzi nechybí Fornanderova vsuvka na závěr. „Mnoho z vás má z této lampy radost. To není šílené. Znovuužívání produktů je mnohem lepší.”
Kromě dobrého pocitu z happy endu pro tu patrně nejznámější a nejopuštěnější lampičku na světě si tak divák odnáší ještě jedno poselství. Záměrem je totiž poukázat na to, že se lidé mohou ze svých věcí radovat delší dobu, a zároveň tak nezahlcovat planetu a podporovat trend udržitelného rozvoje. IKEA tak vytvořila reklamu, která sama podporuje ideu recyklace převzetím původního produktu, reklamy i způsobu natáčení. Pouze obrátila jeho vyznění přesně naopak. A není to jen pouhé kreativní cvičení. Tento veletoč odráží posun směrem k environmentální udržitelnosti, který švédský prodejce nábytku za posledních 16 let učinil. Kultovní reklama tak dostala skutečně důstojné a navíc i smysluplné pokračování.
Zdroje: adweek.com, thedrum.com