Globální výdaje na reklamu vzrostou v roce 2015 o 5 %. Zvýší se investice do mobilní a programatické reklamy
Podle nové zprávy ZenithOptimedia Advertising Expenditure Forecasts v roce 2015 globální výdaje na reklamu vzrostou o 4,9 %, a dosáhnou tak 545 miliard USD. Očekává se, že globální ekonomika se zlepší (Mezinárodní měnový fond předpovídá pro rok 2015 nárůst globálního HDP o 3,8 % ve srovnání s 3,3 % v roce 2014), ale po zimních olympijských hrách, mistrovství světa ve fotbale a amerických volbách do Kongresu v roce 2014 čelí reklama těžkému meziročnímu srovnání. Výdaje na reklamu tedy budou lehce pod 5,1 %, kterých bylo dosaženo v roce 2014.
2016 bude rok událostí konajících se jednou za čtyři roky, jako jsou letní olympijské hry, americké prezidentské volby a mistrovství Evropy ve fotbale. Očekáváme, že tyto události v daném roce poženou výdaje na reklamu k 5,6% nárůstu a v roce 2017 se růst opět sníží na 5,2 %.
Graf: predikce globálního růstu HDP a reklamních investic 2014 – 2017 (v %)
Přechod na mobilní reklamu využívá potenciálu sociálních médií
Mobilní reklama je s určitým odstupem hlavní hnací mechanismus růstu výdajů na reklamu a očekáváme, že mezi lety 2014 a 2017 bude zodpovědná za 51 % všech nových dolarů vydaných na reklamu. Předpokládáme, že mezi lety 2014 a 2017 bude mobilní reklama růst v průměru o 38 % ročně, poháněná rychlým šířením mobilních zařízení, inovací v reklamních technologiích a vylepšením uživatelských zážitků.
Podíl mobilní reklamy je však daleko za podílem mobilů na mediální spotřebě. Mobilní reklama se letos bude podílet na celkových výdajích na reklamu v USA 6,2 % a společnost eMarketer odhaduje, že bude představovat 23,3 % celkového času mediální spotřeby. To je částečně způsobeno tím, že velká část tradiční display reklamy na mobilech nefunguje správně. Ve srovnání s display reklamou na stolních počítačích bannery na mobilních zařízeních zabírají větší část obrazovky, jsou považovány za rušivější a je zde větší pravděpodobnost, že spotřebitele budou obtěžovat, místo aby je zaujaly. Jelikož mobily nepodporují cookies, přesměrování a sledování uživatele od reklamy k nákupu je obvykle nemožné.
Existuje však oblast, v níž se digitální display reklama projevuje na mobilních zařízeních jako velice úspěšná, a tou jsou sociální média. Facebook a Twitter rychle restrukturalizovaly své fungování podle mobilní spotřeby a reklamy a společně jsou na cestě k tomu, aby v roce 2014 ukořistily 33 % celkových výdajů na mobilní reklamu. To je mnohem vyšší údaj než jejich 10% podíl na celkových výdajích na digitální reklamu. Jejich reklamy jsou navržené tak, aby splynuly se zobrazovanými příspěvky – vypadají spíše jako součást obsahu, než že by působily rušivě. Mohou sledovat mediální spotřebu všech svých uživatelů v rámci jednotlivých aplikací a díky přihlašovacím údajům dokážou tyto informace propojit s jejich aktivitou na stolních počítačích. Sociální média jsou skvělý příklad toho, jak lze reklamu přizpůsobit mobilům.
Přechod k programatickým nákupům přinesl výrazné oživení tradiční display reklamy
Agentury pohotově přijímají programatické nákupy, které jim umožňují display reklamu přesně a účinně zacilovat. Technologie se v nedávné době vyvinula a nyní umožňuje poskytovat prémiové zážitky budující značku. To přineslo výrazné oživení „tradiční“ display reklamy a také reklamy ve formě videa a reklamy na sociálních sítích. Nárůst tradiční display reklamy poskočil ze 14 % v roce 2012 na 18 % v roce 2013 a v roce 2014 očekáváme, že bude představovat 26 %, což je nejrychlejší nárůst od roku 2007.
Zhruba polovinu veškeré display reklamy zakupují přímo její zadavatelé. Většina z nich jsou malé lokální společnosti, které utrácejí jen několik tisíc dolarů ročně. Tyto společnosti mají v současnosti jen malý přístup k programatickému trhu. Většina programatických technologií byla navržena pro kampaně ve velkém měřítku, a přestože se některé společnosti snaží přizpůsobit programatické nákupy malým společnostem, tyto pokusy jsou v počátečních fázích. S dalším vývojem technologie, který přinese výhody programatických nákupů i malým společnostem, můžeme očekávat další oživení výdajů na tradiční display reklamu.