Hora plastů pohřbila Borise Johnsona. Greenpeace upozorňuje šokující reklamou na špinavé britské tajemství
„Neexistuje větší poslání pro jakýkoliv národ než chránit svůj lid a planetu. Velká Británie je globálním lídrem v boji s plastovým odpadem. Můžeme být neuvěřitelně hrdí na to, co děláme,“ zní voiceover Borise Johnsona v úvodu videa nevládní organizace Greenpeace. Britského premiéra v něm symbolizuje blonďatá figurína stojící před jeho sídlem na Downing Street 10 a fakt, že lakuje realitu narůžovo, je podtrhnut tím, že na ni padají při zmíněných slovech odpadky. Přesněji hromada odpadků v až šokujícím objemu.
Velká Británie drží druhou pozici v celosvětovém žebříčku zemí dle váhy plastů produkovaných na obyvatele, hned za USA. Denně se v zemi v průměru vyprodukuje 1,8 milionu kilogramů plastového odpadu, což představuje přibližně 688 tisíc tun ročně. Pouze 10 % tohoto odpadu se ale recykluje na britské půdě. Zbytek se vyváží do jiných zemí, jako jsou Turecko nebo Malajsie, kde mají v recyklaci značné rezervy nebo odpad pouze spalují.
Dané záběry s cílem znázornit 1,8 milionu kilogramů plastu ve srozumitleném kontextu se také snaží upozornit, jak je někdy recyklační snažení Britů úplně zbytečné. „Plasty, které myjeme a pečlivě třídíme pro recyklaci, jsou posílány do jiných zemí, kde zahlcují jejich odpadové systémy a velká část z nich končí na nelegálních skládkách nebo ve spalovnách, kde otravují místní obyvatele a znečišťují oceány a řeky," říká Sam Chetan-Welsh z Greenpeace a dodává: „Vláda by tomu mohla učinit přítrž, ale Boris Johnson zatím nabízí jen polovičatá opatření. Potřebujeme úplný zákaz vývozu veškerého plastového odpadu a právní předpisy pro britské společnosti, aby snížily množství plastů, které produkují."
Dvouminutovou reklamu pojmenovanou „Wasteminster: katastrofa na Downing Street" vytvořila Greenpeace ve spolupráci s kreativním studiem Birthplace a produkovala ji společnost Park Village. Tato drsná plastová sprcha na vyhlášené adrese se neobešla bez náročných CGI efektů. Právě velkolepost „zásypu“ ale dělá daný spot tak unikátním, že dokáže poutat pozornost veřejnosti a médií výrazně více než zdůrazňování strohých faktů.
Zdroj: Greenpeace