Jak si vede český trh výzkumných agentur?
Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění SIMAR zveřejnilo aktuální data týkající se stavu trhu a odhady jeho vývoje v letošním roce.
Obrat českých výzkumných agentur dosáhl v roce 2010 celkem 2,4 miliardy korun (bez DPH), v roce 2011 by měl podle agentur vzrůst na 2,52 miliardy korun, tedy o 5 %. Z obratu 2,4 miliardy Kč bylo 2,25 miliardy Kč realizováno v České republice.
Zpřesněná data se podařilo získat celkem od 22 členských i nečlenských agentur, které tvoří kolem dvou třetin trhu. Z nich vyplývá, že obor výzkumu v současnosti zaměstnává více než 13 tisíc lidí. Přímo v agenturách pracuje 1900 lidí, z toho 600 na zkrácený pracovní úvazek. Agentury zaměstnávají dalších 11 tisíc lidí jako tazatele. Došlo tedy k menšímu nárůstu pracovníků ve výzkumných agenturách.
SIMAR také shromáždil údaje o jednotlivých projektech. Celkem 84 % procent obratu, tedy 1,9 miliardy, pochází z domácích projektů a jen 16 % se vztahuje k mezinárodním projektům. Zajímavostí je, že kolem 3 % celkového objemu projektů je v České republice zadáváno subdodavatelům.
Zadavatelé stále ve velké míře preferují tradiční metody výzkumu: celkem 86 % veškerých prostředků je investováno do kvantitativních studií. Preferovanými metodami sběru dat jsou face-to-face s 33 %, on-line dotazování a měření návštěvnosti s 20 % a telefonické dotazování s 18 %.
Na kvalitativní výzkum připadá z celkového objemu pouze 13 % prostředků, přičemž nejoblíbenějšími metodami jsou skupinové diskuze s 8 % a hloubkové rozhovory se 4 %.
„Významně tedy klesá podíl face-to-face výzkumů, ale i telefonického dotazování, a to ve prospěch on-line výzkumů. Stoupá také podíl kvalitativních výzkumů,“ uvádí k výsledkům Stanislav Zahradníček, výkonný ředitel SIMARu.
Pokud jde strukturu klientů, nejvíce zadavatelů výzkumu pochází z výrobní sféry (51 %), do které spadají FMCG, farmaceutické produkty, auta a další výrobky. V pořadí dalším největším zadavatelem jsou poskytovatelé finančních služeb s 10 % a media, obě shodně s 10 %, kteří jsou následování retailery s 8 % a telekomunikačními firmami se 7 % utracených prostředků.
Zdroj: SIMAR