Reklama týdne: Apple oslavuje spotem 'The Greatest' lidi s postižením
Značka: Apple
Název spotu: The Greatest
Produkce: Somesuch
Režisérka: Kim Gehrig
„Hey Siri, set my morning scene,“ řekne žena a vstává, zatímco se automaticky zdvihají žaluzie a reproduktor přehrává aktuální předpověď počasí. Vše by vypadalo jak reklamně dokonalý a nesčetněkrát viděný start do nového dne. Akorát že daná žena nemá ruce. Apple se rozhodl se svou novou reklamou s názvem „The Greatest“ vzdát hold postiženým… a také funkcím produktů značky, které jim dokážou usnadnit život.
Dvouminutové video ukazuje životy vozíčkáře, němé a neslyšící matky malého dítěte, žačky střední školy s Downovým syndromem nebo nevidomého klavíristy. Různí asistenti nacházející se nejen v iPhonu dokážou pomoci v situacích, které byste možná nečekali. Jako když aplikace v telefonu přečte klavíristovi nápis na dveřích a napoví mu tak, kam má vstoupit před svým koncertem. Zmíněná matka je pak upozorněna na pro ni neslyšitelný pláč dítěte notifikací na telefonu.
Na další příklady se podívejte ve videu níže.
Režie spotu se ujala Kim Gehrig navazující na několik dalších reklam natočených pro Apple v posledních letech. Její styl plný rychlých střihů napomáhá dynamice díla. A totéž platí i pro hudební doprovod. Píseň The Greatest nazpívaná australským pěveckým sborem Spinifex Gum vychází textově z proslovu boxera Muhammada Aliho. Jeden z nejobdivovanějších sportovců 20. století bojoval v pozdějších fází svého života s Parkinsonovou chorobou a ukázal, že postižení se může týkat i lidí, kteří se zdánlivě dokážou poprat s čímkoliv.
Ač postižení lidí nejsou častou součástí popkultury nebo reklam, jsou mezi námi a je jich hodně. Nějaká forma zdravotního postižení pravděpodobně potká v životě pětinu žen. Mezi dětmi ho má 1 z 10, ve věku nad 60 let se pak míra výskytu navýší na 46 %. Zdravotní postižení nicméně není zastoupeno ve světě rovnoměrně, z 1 miliardy lidí se zdravotním postižením na světě jich 80 procent žije v rozvojových zemích.
Obrovské množství lidí potřebuje asistenci, na kterou často nemá peníze. Právě moderní technologie jsou pak prostředkem, který ji značně zlevňuje a dělá dostupnější. Apple klade na rozvoj softwaru, který může být v daném případě užitečný, důraz, a proto je v pořádku i to, že The Greatest je napůl oslavou tělesně postižených a napůl produktovým videem. Jedinou drobnou kaňkou je snad jen rychlé textové upozornění na závěr na to, že ne všechny představené funkce jsou u všech modelů ukázaných produktů k dispozici.
Zdroje: Apple, Muse, Creative Review