YouTube se stává relevantním zdrojem zpráv, tvoří je i uživatelé

19. 7. 2012 | Petr Michl
YouTube není jen o vtipných videích, roztomilých dětech a klipech. Stává se čím dál důležitější platformou pro zprávy.

YouTube není jen o vtipných videích, roztomilých dětech a klipech. Stává se čím dál důležitější platformou pro zprávy. Podle průzkumu Pew Research Report byly v období od ledna 2011 do března 2012 nejhledanější termíny spojené se zpravodajstvím.

Nejpopulárnější videa na YouTube se týkala přírodních katastrof nebo politických nepokojů – „vypjaté záběry“ jsou podle Pew Research zpravidla ty nejsledovanější. Tomu odpovídá i to, že nejpopulárnější zpravodajskou událostí bylo zemětřesení v Japonsku a následná tsunami. V týdnu následujícím po dané tragédii (od 11. do 18. března 2011) zaznamenalo 20 nejsledovanějších videí spojených se zmíněnou tragédií více než 96 milionů zhlédnutí.

Hitem s více než 20 miliony zhlédnutí se stalo například video zachycující vlnu tsunami pohlcující letiště Sendai.

 

Druhou a třetí nejpopulárnější událostí pak byly prezidentské volby v Rusku a nepokoje na Blízkém Východě. Youtube je obecně třetí nejnavštěvovanější stránkou celého internetu, 70 procent všech zhlédnutí na YouTube pochází mimo USA.

Původ videí byl smíšený. 58 % z videí zahrnutých do průzkumu bylo nějak editovaných, 42 % bylo bez dodatečných úprav. Úspěch videa je předurčen samotnou událostí, ne příliš osobou, která v něm vystupuje či působí jako jeho moderátor. V délce videí v sekci „News & Politics“ jsou výrazné rozdíly, mediánem je hodnota 2 minuty a 1 sekunda. Přitom průměrná délka spotu lokálních televizních zpráv v USA je jen 41 sekund.

I Google si uvědomuje význam uživatelského obsahu pro zpravodajství, i proto nově umožňuje jednoduché rozmazání obličejů na videu.

 

Obsah tvoří a šíří profesionálové i amatéři. 51 procent obsahu neslo logo zpravodajských organizací. 39 procent nejsledovanějších videí pocházelo od běžných uživatelů. Zprávy se tak čím dál více demokratizují. Před 30 lety byly válečné konflikty, občanské války a politické nepokoje mnohem více uzavřené venkovnímu světu. Informace o nich přinášely bohaté zpravodajské organizace typu CNN a jejich fotografové, kteří pořizovali často fotky výjimečných kvalit, jež se ovšem v době před existencí digitálních přístrojů a internetu dostávaly do novin se značným zpožděním. Dnes je válečný reportér ohrožená profese. Důležitá je především aktuálnost informace a pro ni stačí video z mobilního telefonu.

Význam tvorby obyčejných lidí si uvědomuje i Google. Proto od včerejška Youtube spustil novou funkci, díky které se rozmažou tváře osob na určitém videu s pouhým jedním klikem. Dle blogu YouTube může mít taková funkce velký význam. Například při publikování videa z politických protestů, které nezpůsobí pozdější problémy v něm zachyceným aktivistům.

 

Zdroje: www.journalism.org, youtube-global.blogspot.cz
 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: