YouTube zpřísňuje pravidla. Reklamy budou moct zobrazovat jen kanály s alespoň 10 tisíci zhlédnutí

10. 4. 2017 | Petr Michl
YouTube má plán, jak zamezit spojení reklam se závadným obsahem.

 

Úprk velkých inzerentů od YouTube dal celosvětově nejsilnější videoplatformě podnět k přemýšlení. Prvním výsledkem je to, že reklamy se nyní budou moci zobrazovat před kanály, jejichž videa dosáhla na alespoň 10 tisíc zhlédnutí.

Důvod odchodu inzerentů byla obava z toho, že YouTube nedokáže zajistit, aby se jejich reklamy nezobrazovaly před obsahem, který byl v rozporu s jejich hodnotami: myšleno rasistický, xenofobní či násilný. Takové věci se děly. YouTube má při obrovském množství videí, které jsou nahrávány na jeho platformu každou minutu, bohužel neumí automaticky odhalit a penalizovat všechen závadný obsah.

YouTube rozhodně není rejdištěm sexuálního obsahu. Když se nějaký objeví, dokáže ho poměrně rychle stahovat. Odhalit obnažená ňadra nebo ztopořený penis lze ale algoritmicky mnohem lépe než přijít na to, že například číslo 88 na triku pána, který se vyskytne ve třetí minutě jinak nijak násilně působícího videa, má nacistické konotace. Nemluvě o tom, že se špatně pozná, kdy zvedáte pravici, abyste ukázali jak vysoko vyskočí váš pes, a kdy to má znamenat heilování.

Toto omezení má ambici zabránit spojení reklamy s neprověřenými tvůrci. Přiznejme si ale, že to není nijak zázračné řešení. Jde jen o snížení pravděpodobnosti. Závadné video může být relativně rychle virální a poté není 10 tisíc zhlédnutí nijak nepřekonatelná meta. YouTube proto také říká, že zpřísní revizi kanálů, kteří se do přihlásí do partnerského programu YouTube. A udělat tak budou moci právě až po dosažení 10 tisíc zhlédnutí.

Viceprezidentka produktového managementu YouTube, Ariel Bardin, k tomu uvedla:

„Chceme, aby nalezli příležitost na YouTube tvůrci všech velikostí, a věříme, že nový přijímací proces pomůže zajistit, aby příjmy tvůrců rostly a šly do správných rukou.“


Printscreen rozhovoru DVTV podvodně nahraného na YouTube. Čtyři žluté body na dolní časové ose značí 4 reklamy, které se objeví v průběhu sledování rozhovoru.

Členové YouTube Partner Program mají právo na 55% podíl z příjmů z reklam zobrazovaných u jejich originálního obsahu. I zde je ale problém v tom, že často originální není. Díky smlouvám s velkými nahrávacími a filmovými studii YouTube zvládá odhalovat například populární písně nebo filmy a seriály z hollywoodské produkce. Zkuste si ale na YouTube zadat do vyhledávacího políčka termíny „DVTV“ nebo „Vyšehrad“ a mezi výsledky naleznete desítky kanálů, které re-uploadují rozhovory DVTV a populární seriál o fotbalistovi Lavim z české online on-demand video služby OBBOD. Tato videa jsou doslova prošpikována reklamou a nemají vůbec malé počty zhlédnutí.

I toto je jeden z problémů, které nedokáže YouTube řešit absolutně, a teoreticky by mohl nový přijímací proces do klubu vyvolených — tedy s reklamou svázaných — tvůrců pomoci i v tomto ohledu. 

Zdroj: YouTube Creators Blog


Kam dál?

S tématem souvisí také skandál spojený s donedávna nejvíce vydělávajícím youtuberem s přezdívkou PewDiePie. Kvůli vtípku s antisemitským obsahem s ním rozvázala spolupráci společnost Disney. Navíc  byl vyloučen i z exkluzivního inzertního programu Google Preferred. 

Stalo se tak především, protože PewDiePie ve svém videu ukazoval dva Indy, kteří na jeho pokyn nahráli video, v němž odhalili nápis se zněním: Smrt všem židům." Je přitom potřeba říci, že  šlo o hloupý vtip ukazující, co všechno udělají lidé najatí na platformě Fiverr za 5 dolarů, ne o výzvu k pogromu. Inkriminovaný úsek, který byl součástí nyní smazaného videa s mnohem delší stopáží, si můžete prohlédnout ve videu níže.

Zajímavé na tom je, že nejapný vtípek se objevil na YouTube na začátku ledna a celou vlnu negativních reakcí vyvolal o měsíc později až deník The Wall Street Journal, který položil společnosti Disney dotaz, zdali jí to nevadí. Antisemitský nápis neodhalil YouTube, ani když šlo o extrémě populární video od jednoho z nejúspěšnějších tvůrců na jeho platformě. Mimo jiné, protože šlo o něco napsaného na papíře viditelného na pár vteřin ve videu s více než desetiminutovou délkou, které svým názvem výskyt něčeho takového rozhodně nenaznačovalo. Automatické rozpoznávací mechanismy YouTube podobné věci nedokážou v tuto chvíli zjistit. O kauze se si přečtěte více zde.

Nezapomeňte si připomenout ale i aktuálně probíhající bojkot Youtube ze strany velkých inzerentů. I ten je spojen s reklamami, které se vyskytly  proti vůli inzerentů u rasistického a urážlivého obsahu.

Štítky dokumentu: YouTube

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: