Může umělá inteligence psát odborné marketingové články? Google nic nepozná
Obsahová agentura Fractl se mimojiné věnuje oblasti SEO a ve svém nedávném projektu se rozhodla masově distribuovat své znepokojení ohledně pokroků na poli umělé inteligence prostřednictvím blogu, jehož obsah je potěchou pro oko vyhledávače.
Umělá inteligence je mocnou zbraní současnosti, kterou ovšem mají v rukou obě válečné strany. Na informační kobercové nálety dezinformačních webů odpovídají neuronové sítě vytvářející obsahové filtry, které se v poslední době bohužel ocitají stále ve větší blízkosti hranice s cenzurou.
Najdou se ale také případy, kdy tyto zbraně bojují pouze jedna proti druhé — právě jako v potencionální hrozbě nekontrolovatelně rostoucího množství nezáživných lifestylových příspěvků se sezónní účinností, ale třeba i těch od „zaručených marketingových odborníků” s mnoha radami na 2 000 slov ve svém AI rukávu. Prsty umělého redaktora totiž ještě nejsou dostatečně vypsané a lidské oko snadno odhalí gramatické a zejména stylistické chyby například v Deseti chladných tipech jak se připravit na letní vedra.
Pravou obětí je zde Google a jiné vyhledávače, které tyto články bez problémů zaindexují, čímž dlouhodobě utrpí jejich kredibilita. Mohou si vyhledávače dovolit riskovat a masivně posílat stránky do hlubokého webu?
Volaný blog neexistuje
Na svém potencionálně neexistujícím blogu společnost Fractl publikuje vzorové příspěvky, kde je uměle generovaný nejen text, ale také tváře redaktorů jako v případě následujícího článku s názvem „Jaký fotografický filtr je nejlepší pro marketing na Instagramu?” (What Photo Filters are Best for Instagram Marketing?), za nímž stojí sympaťák Barry Tyree, který má umělý více než jen úsměv. Také další titulky na blogu patří mezi SEO hvězdy. Jmenovat musíme články „Jak psát clickbaitové titulky” (How to Write Clickbait Headlines) a „Proč je obsahová strategie tak důležitá” (Why is Content Strategy Important?).
Na tvorbu této webové stránky agentura použila bezplatný nástroj s otevřeným kódem (open source) sdílený pod názvem Grover, který vznikl na Allenově Institutu umělé inteligence (Allen Institute for Artificial Intelligence).
Nicméně se nejedná o zbrusu nový nápad. Podobá technologie byla již využita seriózními médii, například Washington Post s ní tvořil jednoduché články se sportovními výsledky. Revoluční tedy není technologie, ale způsob jejího využití exponovaný přirozeným technologickým vývojem jejího druhu.
Změna pro SEO, redaktora i čtenáře
Je velká pravděpodobnost, že tyto nástroje přitáhnout spoustu více či méně vážných spammerů, které bude zajímat přelévání politického vlivu šířením fake news nebo peněžní odměna za reklamy umístěné na webu.
Nicméně i tuto spamovací bitvu můžeme vyhrát opět se stejnou zbraní. Podle SEO konzultanta Mika Blumenthala lidé v poslední době mění své vyhledávají návyky díky svých umělým asistentkám — například Siri s Alexou. Stále více si tedy lidé zvykají na získání jedné či dvou skvělých odpovědí místo vysokého počtu relevantních odkazů, které mezi sebou ukrývají spamerské weby.
S aktuální rychlostí zvyšování úrovně literární gramotnosti umělé inteligence jsou v přímém ohrožení také nemechaničtí tvůrci obsahu, jejichž pracovní pozice může být nahrazena. „Existuje budoucnost, kde umělá inteligence může masově produkovat skutečně hodnotný obsah? Budí to šílené existencionální otázky. Pokud AI dokáže vytvářet jakýkoliv obsah na lidské úrovni, co to znamená pro hodnoty, podle nichž soudíme člověka?” Ptá se Kristin Tynski, partner agentury Fractl.
Zdroj: adweek.com, theverge.com