PR Klub i APRA odsuzují prezidentskou kampaň Andreje Babiše. Porušovala veškeré etické zásady komunikace

31. 1. 2023 | Petr Michl
„V politické komunikaci ‚házení špíny', používání zavádějících informací a neférových praktik často rozhoduje volby a páchá hluboké škody na společnosti. Protože část lidí si řekne, že když „oni mohou“, my můžeme také. Nepřímo se tak nastavuje míra toho, co jsme ochotni akceptovat," říká PR Klub. Asociace public relations vidí dopady Babišovy prezidentské kampaně velmi obdobně.


Zdroj: Mikýřova úžasná pouť internetem

Poté, co ve středu 25. 1. odsoudil prezidentskou kampaň Andreje Babiše jako neetickou Art Directors Club Czech Republic, se přidávají i další profesní organizace. ADC vyloučila ze svých řad dlouholetého marketéra hnutí ANO 2011, Marka Prchala. PR Klub se 26. 1. a Asociace public relations (APRA) poté 30. 1. vyjádřily alespoň ke kampani jako celku.

PR Klub ve svém tiskovém prohlášení připomenul etická pravidla platná pro profesionály v oboru public relations. Podle etického kodexu Mezinárodní asociace Public Relations IPRA, který PR Klub převzal, je profesionál v oblasti komunikace kromě jiného povinen jednat čestně, transparentně, respektovat dialog a uznat práva všech zúčastněných stran, obhajovat svoji pozici a vyjadřovat své názory. Přitom je však také povinen „přijmout veškerá opatření k zajištění pravdivosti a přesnosti všech poskytovaných informací a zároveň vynaložit veškeré úsilí k tomu, aby nebyly úmyslně šířeny nepravdivé nebo zavádějící informace, a vykonávat náležitou péči, aby se zabránilo provedení takových činů neúmyslně a případně zajistit okamžitou nápravu takového činu“.

APRA považuje za mimořádné škodlivé, že obsah a forma kampaně Andreje Babiše před prvním a zejména pak před druhým kolem prezidentských voleb „ve vysoké míře porušovaly základní etické principy férové komunikace, které jsou sdíleny profesionály v komunikaci po celém světě a vyjádřeny v mnoha kodexech etické praxe, mimo jiné v tzv. Stockoholmské chartě a Helsinské deklaraci“.

Dezinformace a špína v sociálních médiích

Na Helsinskou deklaraci se odvolává i PR Klub a připomíná, že je v ní obsažen i jednoznačný požadavek na to, aby si konzultanti uvědomovali sílu sociálních médií a používali je v komunikaci odpovědně. Stejně tak je v ní zahrnuto i jednoznačné odmítnutí nepravdivých informací, tzv. fake news, ve formě jejich vytváření i samotné distribuce.

Andrej Babiš má přitom za sebou v právě skončené kampani nejen billboardy překrucující realitu a vyvolávající strach, ale také právě pseudo-vtípky ze sociálních sítí, kdy šířil 10. ledna 2023 fake news o podpoře jeho kandidáta ze strany Markéty Pekarové Adamové nebo Petra Fialy s „nevinným“ dovětkem: „došlo Whatsappem.“ Jako by to byla skutečnost, která ho zbavuje veškeré zodpovědnosti za to, co dělá.


Zdroj: Andrej Babiš /Facebook


Zdroj: Andrej Babiš /Facebook

Ač dokázala například Markéta Pekarová Adamová pohotově zareagovat a internet pak Babišovi vrátil vše s recesistickými úroky, stejně tyto zdánlivě „nevinné fórky“ naplnily svou neetickou agendu: podráždily emoce obou táborů a nastolily mediální agendu. Andrej Babiše mimochodem této taktiky využívá dlouhodobě, v o poznání ostřejší „dezinfo formě“ se stylizoval do oběti defamační kampaně před 2. kolem prezidentské volby už na jaře loňského roku, když naznačil, že novinářka Pavla Holcová z portálu Investigace.cz je navázaná na George Sorose a opět na něj něco chystá. 


Zdroj: Andrej Babiš /Facebook

O schopnosti vypustit na sociální média cokoliv bez jakýchkoliv skrupulí pak svědčí i Babišova výzva z 26. ledna 2023, aby lidé využili „výhodného kurzu“ 12:1 u sázkové kanceláře Fortuna a vsadili si na jeho vítězství v prezidentském klání.


Zdroj: Andrej Babiš /Twitter

Hlavní bookmaker Fortuny Michal Hanák CNN uvedl pro CNN Prima News: „Tweet Andreje Babiše byl pro spoustu sázejících rozhodující. Brali ho jako rozkaz, aby se šli zaregistrovat. Už během první hodiny od zveřejnění tweetu jsme zaznamenali tisíce nových registrací, což nepamatujeme.“ Navíc dodal, že většina nových registrací byla od lidí ve věku 40+. Po prohře se pochopitelně objevily na internetu (ne zcela ověřitelné) příběhy těch, co prohráli.

Místopředseda hnutí ANO, Karel Havlíček, pak Babišův tweet v rozhovoru pro Prostor X ohodnotil jako nadsázku, která k volbám patří, a přidal relativizaci prohlášení na sociálních sítích.

Nedostatek etiky v kampani je především vizitkou politika. Zodpovědný je ale i jeho komunikační tým

Absence etiky a zodpovědnosti jde za politikem, ale marketéři tím nejsou zbaveni své zodpovědnosti. Dle vyjádření APRA je za neetické vedení kampaně zodpovědný především její zadavatel – tedy prezidentský kandidát a hnutí ANO. K vědomému selhání ale došlo i ze strany najatých marketérů. Ti „měli zadavatele na mantinely etické komunikace upozornit a navrhnout mu takové řešení, které by neodporovalo dobrým mravům, profesním zásadám ani mezinárodním standardům. V opačném případě se neměli na neetickém provedení kampaně podílet.“

Výše popsaná absence etiky a relativizace veškerých důsledků je důsledkem reality, kdy sice například ve 4. odstavci § 34 zákona o volbě prezidenta republiky stojí:

Volební kampaň musí probíhat čestně a poctivě, zejména nesmí být o kandidátech zveřejňovány nepravdivé údaje.“

Ale v praxi to nikdo nevymáhá, protože jedinou možnou restrikcí, kterou soudy v případě posuzování porušení daného zákona disponují, je anulování výsledků voleb. Což je jednoduše příliš velký krok, aby se k tomu odhodlaly.

O to větší samoregulace ze strany marketingových a PR profesionálů je potřeba. I ve světle toho, že zákonná norma nic neznamená, nelze ovšem vliv plánovaného „etického kodexu politické reklamy“ od ADC ani zde zmíněných deklarací PR Klubu a APRA přeceňovat.

Dle redakce Marketing Journalu by částečně pomohlo alespoň to, co se událo na vítězné tiskové konferenci Petra Pavla, kdy byl představený i jeho početný komunikační tým. Transparence ve srovnání s ANO, kde jen Andrej Babiš na své povolební tiskové konferenci uvedl, že „Marek Prchal není autorem ničeho“, skutečně bila do očí. Kdyby bylo profesním standardem odhalovat každého člověka podílejícího se na politické kampani, o to větší by vznikal přirozený tlak na to, aby daní profesionálové dodržovali zde popsané etické standardy. Obzvláště kdyby marketingová a PR komunita důsledně ostrakizovala v dalším profesním životě ty, co jim etika nic neříká. Ti, co by vstoupili do této špinavé řeky, by pak věděli, že není cesta zpátky, a možná o to víc by si sporné taktiky rozmysleli. 

Kam dál? 


Zdroj: Mluvmespolu.cz

Bezzubost českých volebních zákonů probíráme podobně v článku BigMedia Babišův štvavý billboard nestáhne. Odstranění billboardu se Zelenským prý mělo oporu v zákoně

Štítky dokumentu: Formy PR Marketingové nástroje

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: