Průzkum: Jak ženy vnímají influencer marketing
Influencer marketing je stále populárnějším marketingovým nástrojem, dokáže ale svou cílovou skupinu i odradit. Platforma Bloglovin’ sloužící pro čtenáře blogů, uskutečnila průzkum, ve kterém se zaměřovala právě na vnímání ženských zákaznic, jejich zpětnou vazbu a přístupy, které by je přiměly, aby na nějaký příspěvek reagovaly negativně.
.Příspěvek na instagramovém účtu Dary Roliins o lásce k novému parfému Adidas. Zdroj: Instagram Dary Rolins
Průzkumu se zúčastnilo 22 tisíc žen z celého světa (většina ale reprezentuje americký trh - pozn. red.), kterým byly položeny například otázky: Proč sledujete influencery na sociálních médiích? Na základě čeho máte pocit, že je sponzorovaný příspěvek falešný? Kolikrát vám byl nový produkt představen prostřednictvím influencera? A mnohé další.
Průzkum se zaměřil na 3 klíčové oblasti: osvědčené postupy v influencer marketingu, jak nejlépe využít sociálních médií, brandingová a kupní síla influencerů.
Z průzkumu vyplynula celá řada informací, například, že 54 % zákaznic si objednalo produkt poté, co ho vidělo u některého z influencerů. Uživatelky také nechtějí být přehlceny, 37 % přestalo influencera sledovat, pokud zprávy publikoval příliš často. Největší vliv mají influenceři na sociálních sítích, konkrétně vede Instagram, následuje Facebook a dále Pinterest.
Proč jsou influenceři populární
Liší se také důvody, proč ženy influencery sledují. Celkem 64 % uživatelek internetu jako nejčastější důvod uvedlo, že daný influencer informuje o tématu, které je zajímá. Dalším důvodem bylo poskytování inspirace pro život a také sdílení pěkných obrázků.
Uživatelky uskutečnily akci
Pokud je influencer marketing dělaný dobře, přináší reálné výsledky. Celkem 63 % uživatelek na základě tohoto typu marketingu vyzkoušelo produkt, o kterém dříve vůbec neuvažovaly, 58 % využilo produkt zcela novým způsobem a 63 % žen si naplánovalo novou zkušenost, nebo zrealizovaly činnost, o kterou měly zájem.
Proč influencer marketing selhává
Ne ve všech případech ovšem tento typ marketingu úspěšný. Důležitá je totiž upřímnost. Pokud ženy cítí z příspěvku neupřímnost, až v 61 % případů je tento přístup odradí od dalšího zájmu o daný příspěvek. Za neautentické ženy také považují příspěvky, ve kterých produkty přílis propagují samy sebe, je jasné, že se jedná o sponzorství, nebo například využívají mnoho hashtagů.
Zdroj: Bloglovin’, Emarketer
Kam dál?
Velká část žen si myslí, že poznají neupřímné doporučení produktu. Míra snesitelné falešnosti se ale mění i u samotných influencerek. Důkazem toho může být i zvrat v přístupu někdejší královny product placementu na českém YouTube. Teri Blitzen se v průběhu loňského roku rozhodla omezit komerci, skončila se značkami Bubbleology a Rowenta.