Earworm, na který chcete zapomenout. Frisco má vratné lahve a zpívá o tom skupina Holki
Zdroj: Plzeňský Prazdroj
Pokud je vám přes 35 let, možná si pamatujete na dobu, kdy v rádiích zněl utucaný eurodance a mládež se chodila bavit na diskotéky. A když tam dívky nechtěly pít pivo, byl mírně alkoholický nápoj Frisco jednou z nejčastějších voleb. Časy se mění, a i nízkoalkoholický cider Frisco chce být ekologičtější. Jeho lahve budou proto nově vratné. Oznámení zavání nostalgií po popsané historické etapě — je ve formě písně a ujala se ho tehdy populární skupina Holki.
Ta má 24. října oslavit (přerušovaných) 25 let na scéně velkým koncertem ve Fóru Karlín. Z hlediska dosahu největší reklamou pro něj může být právě kampaňová píseň jedné ze značek z portfolia Plzeňského Prazdroje.
„Přechod na vratné lahve je pro nás zásadním krokem k udržitelnosti. Aby měl ale skutečný dopad, je klíčové, aby lidé lahve opravdu vraceli. Proto jsme naši kampaň zaměřili na vybudování vysokého povědomí o jejich vratnosti. Ve spolupráci se skupinou Holki jsme vytvořili chytlavou a snadno zapamatovatelnou píseň, která nám pomůže důležitou zprávu efektivně šířit,“ říká o kampani brand manažerka Frisco Žaneta Kratochvílová.
Dílo posuďte sami.
Plzeňský Prazdroj se chlubí v tiskové zprávě ekologičností vratných lahví. „Vratné skleněné lahve jsou v průměru naplněny až 26krát a mají životnost zhruba 7 let. Frisco a jeho spotřebitelé tak mohou společně každý rok ušetřit přibližně 4 100 tun CO₂ a přes 6 200 tun skla, které by se použilo pouze jednou. Jen pro představu, jednorázové lahve vyrobené z takového množství skla by postavené vedle sebe vytvořily řadu dlouhou 1 770 kilometrů, což je zhruba cesta z Prahy do španělské Barcelony,“ uvádí v tiskové zprávě a je přitom těžké vypudit z hlavy myšlenku na to, že za 20 let Frisca na trhu má tento nápoj na svědomí desetitisíce kilometrů podobných „skleněných cest“.
Budiž, i hříšníci mají možnost nápravy a lepší teď než nikdy. Agenturou Boomerang Communication iniciované angažování skupiny Holki je nicméně jen vytahováním dalšího spojení, které byste raději zapomněli. Lyrická úroveň aktuálního počinu je zcela v duchu odkazu legendárně slaboduchých textů seskupení vzniklého na základě konkurzu hudebního manažera Petera Fidera. Vyznačuje se rýmy jako:
„Jindy ležím na dně řeky, scházejí mi tvé doteky.
Byla jsem na rtech přisátá, teď zajímám jen vodní šneky.“
Vše při starém je i v hudebním podkladu, který Holki v celé své diskografii obměňují spíše nepostřehnutelně. Tucavý eurodance bez invence nicméně doplňují nezvykle autentické vokální výkony, kterým by obzvláště v refrénu slušel milosrdný autotune ve větší míře.
Samozřejmě, kampaňový song nemá být vysokým uměním. Autoři mají více než z půlky splněno, pokud alespoň trochu spadá do kategorie „earworm“ — tedy mezi písně, které nemůžete vyhnat z hlavy. A z tohoto pohledu nelze „Frisco se vrací!“ upřít jisté kvality.
Ostatně hudebně edukativní duo KUMŠT, které už roky pod patronací Kytary.cz učí české muzikanty, jak se stát slavnými, tvůrcům písně vyseklo poklonu. Prý se inspirovali minimálně třemi z jejich „videotutoriálů“.
Pokud jsou cílovou skupinou ženy rozkročené generačně mezi geriatrickými mileniálkami a gen X s nově zažehnutou touhou zajít si na oldies party na nejbližší vesnickou diskotéku, je vše v pořádku. Dokonce i výběr interpretek lijících za zvuku banálních tónů Frisco do řeky. Nevylučuji ale ani to, že toto je přesně ten bizár s virálním potenciálem, který si skrze meméčka na TikToku dobude i srdce mnohem mladšího publika, a bude tak hitem s delší trvanlivostí a dosahem.