Možnost tichého volání na polici mění život obětí domácího násilí v Jižní Koreji

12. 6. 2024 | Petr Michl
Během posledních 8 let zaznamenala Jižní Korea narůst domácího násilí o 712 %, přičemž dlouhodobé statistiky mluví o tom, že jsou nahlášeny jen 2 % takovýchto činů. Technologická inovace pomáhá tuto statistiku měnit, nahlásit a řešit domácí násilí jde díky ní bez klasického telefonátu nepozorovaně i za přítomnosti násilníka v místnosti.

Téměř všude na světě se během covidové pandemie zvýšil počet hlášení domácího násilí. Neplatilo to ale pro Jižní Koreu. Obětí domácího násilí jsou zejména ženy a ty dle expertů měly ztíženou pozici svou situaci nahlásit na policii, když byly nuceny s násilníkem být neustále v (často malých) bytech. Projekt korejské Národní policejní agentury (KNPA) nazvaný v českém překladu „Klepy, klep“ si kladl za cíl postiženým osobám proces nahlášení výrazně ulehčit.

Jeho celonárodní rozšíření a dosavadní výsledky této iniciativě vysloužily Grand Prix v kategoriích Titanium a Glass na Cannnes Lions 2023. Několik měsíců předtím si přitom odnesl 3 ocenění Grand Prix na největší oborové soutěži v Asii, Spikes Asia.

Podle „Bílé knihy o veřejné bezpečnosti na ochranu sociálně znevýhodněných" zveřejněné KNPA zaznamenaly případy domácího násilí nahlášené policii v Jižní Koreji v roce 2020 roce výrazný 9% pokles oproti roku 2019. Neschopnost nahlásit domácí násilí spočívala především v tom, že je pro oběti domácího násilí těžké popsat slovně telefonicky, co se jí stalo, když hrozí, že násilník tuto konverzaci uslyší.  

Řešení vyvinuté pobočkou agentury Cheil Worldwide ze Soulu jim přináší možnost vytočit číslo 112 a po přepojení na policii dvakrát stisknout libovolné číslo, jako by posílaly morseovku.

Policejní operátor pak volajícímu pošle odkaz, který po rozkliku umožní policii sledovat polohu volajícího a identifikovat místo činu prostřednictvím kamery telefonu volajícího v reálném čase (viz foto výše). Nápomocný je i režim tajného chatu s uživatelským rozhraním podobným stránce vyhledávače Google s mizející konverzací, takže násilník by se k ní nedostal ani, když by oběti vytrhnul telefon.

„Doufáme, že prostřednictvím kampaně Knock Knock se náš systém tichého policejního tísňového volání 112 stane udržitelným řešením, na které se může obrátit každý občan v nebezpečí a na které může rychle reagovat každý policista," uvedl představitel korejské Národní policejní agentury.

Kampaň cílící na ženy využila celou škálu formátů. Na novou možnost volání o pomoc pro oběti domácího násilí upozorňovaly reklamy v kadeřnictvích a nehtových salónech, stejně jako celá řada beauty influencerek. Vzhledem k tajné povaze samotného oslovení, které nemusí budit podezření ani u člověka nacházejícího se ve stejné místnosti, byla ovšem zapojena i masmédia.

Dle videa s případovou studií využilo po kampani nový systém na 6 tisíc lidí a jistě bude sloužit dlouhou dobu dalším lidem v nouzi. Těch se nachází v Jižní Koreji bohužel dost. Během posledních 8 let měl výskyt domácího násilí narůst o 712 %, přičemž dlouhodobé statistiky mluví o tom, že jsou nahlášeny jen 2 % takovýchto činů. Pokud by měl nový systém hlášení policii napomoci vylepšení této tristní statistiky jen o několik procentních bodů, mělo jeho zavedení velký smysl.

Kam dál?

Přes všechno chválu, nelze považovat představenou iniciativu a kampaň za zcela originální. V roce 2016 patřila mezi světově opěvované kampaně ta od turecké pobočky Vodafonu, která nabízela něco velmi podobného: možnost nahlásit obětem domácího násilí jeho výskyt skrze mobil nepozorovaným způsobem, v daném případě skrze aplikaci, kterou si stáhla v tu dobu čtvrtina žen.

Zjistěte více v článku Turecká aplikace Vodafonu chrání ženy před domácím násilím. Muži o tom ale neví.

 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: