První HIV pozitivní spermobanka na světě boří mýty originálním způsobem
Drtivý nástup epidemie HIV v 80. letech zahalil tuto nemoc do oblaku předsudků o tom, jak nebezpečný a nakažlivý tento virus může být. A ačkoliv desítky let lékařských výzkumů ukázaly, že léčené HIV se nepřenáší ani nechráněným pohlavním stykem, ani jinými tělními tekutinami, většina lidí to stále neví. Proto se novozélandská nadace AIDS Foundation rozhodla, že k příležitosti Světového dne AIDS spustí kampaň, která nemá obdoby. První HIV pozitivní spermobanku na světě.
Ve spolupráci s novozélandskou reklamní agenturou DDB tak vznikla kampaň „Sperm Positive”. A aby měly aktivity nadace velký dopad i přesto, že byl rozpočet na osvětovou kampaň poměrně malý, byl potřeba kreativní a odvážný nápad. Jak nejlépe dokázat, že léčené HIV se opravdu nepřenáší ani tělními tekutinami, a to ani na novorozené dítě? Řešení je, ukázat to v praxi!
První HIV pozitivní online spermobanka dala HIV pozitivním mužům možnost darovat své sperma. Ženy, které se registrovaly jako příjemkyně, pak poskytly PR rozhovory pro nadaci AIDS Foundation a výsledkem je šokující a zároveň dojemná kampaň, která nese jasnou myšlenku – HIV se není třeba bát.
Už první inzeráty, které hledaly HIV pozitivní dárce spermatu, okamžitě převzala média po celém světě a informace o netradiční spermobance se začaly virálně šířit, a edukovat tak on-line svět a jeho uživatele. Příběh projektu „Sperm Positive” byl sdílen v 94 zemích a oslovil více než 1,8 miliardy lidí, ke kterým se zpráva donesla. S původním rozpočtem kampaně, který byl 10 000 novozélandských dolarů (asi 150 000 Kč) se projekt dostal do hlavních vysílacích časů televizí jako CNN a získal zdarma prostor v mnoha médiích, která o spermobance referovala.
Projekt však nemá jen marketingový dopad. Reálně totiž ovlivnil lidské životy. V současné chvíli je do projektu registrováno 32 žen, které by měly zájem o darování spermatu, a 27 HIV pozitivních mužů-dárců. Čtyři ženy jsou již těhotné a očekávají narození potomka. V lednu 2021 se pak narodil první výsledek tohoto ambiciózního projektu – zdravá holčička.
Ohromující projekt uspěl také na letošních Cannes Lions a posbíral celkem 6 cen. Zlato si odnáší za PR v rámci kategorie neziskových, charitativních a vládních projektů, stříbro a bronz pak v kategorii Kultura & Kontext. Kromě toho se také třikrát objevil v shortlistu v rámci zdravotnických a korporátních projektů, oceněn byl také za edukaci a za budování veřejného povědomí. Zůstává tedy otázkou, kolik dalších přírůstků, ať už v rámci ocenění a nebo těch dětských, ještě tuto kampaň čeká v budoucnu.