Umění vs. marketing: ING se na Signal festivalu představila obří světelnou instalací
Festival světelných a videomappingových instalací SIGNAL je minimálně pro pražského diváka již známou akcí. Tradičně se na jeho projekce přijde podívat na stovky tisíc lidí a toto publikum je tak pro mnoho brandů zajímavé i z marketingového hlediska. ING se letos stala poprvé jeho exkluzivním partnerem a zasponzorovala tak nejen tvorbu festivalové aplikace s mapou pro návštěvníky, ale i velmi unikátní projekci na hladinu Vltavy.
Největší instalaci v dosavadní historii festivalu s názvem „Intensive reflections on modernity“ připravil vizuální umělec a light designér Jakub Pešek a o hudební doprovod se postaral zvukový designér, producent a skladatel Aitcher Clark. Světelná instalace se rozpínala na hladině Vltavy, na kterou byla promítána čtyřmi lasery, které byly umístěny na Střeleckém ostrově a Smetanově nábřeží.
Jak dosáhnout symbiózy
Instalace samotná pak byla doprovázena projekcí s informací o ING, jakožto sponzorovi a rozhýbaným gifem jejich signifikatního lva, který mrkal a otevíral tlamu. Zároveň byly pro diváky připraveny obrandované viewpointy, ze kterých bylo možné instalaci pozorovat. Martin Pošta, ředitel festivalu světla SIGNAL k tomuto spojení říká:
„Bylo třeba najít cestu, jak zajistit partnerovi i návštěvníkovi festivalu stejné benefity. Sponzoring od ING proto nebyl klasickou brandovou aktivací, ale snažili jsme se najít způsob, který bude v symbióze s duchem festivalu a bude tak pro obě strany smysluplný a nenásilný.“
Nik van Dam, CMO české ING, odůvodňuje sponzoring Signal festivalu takto:
„Hledali jsme něco energického, něco odlišného, kde bychom mohli vyjádřit, jací jsme jako značka. Nechtěli jsme pouze ‘být vidět’, ale chtěli jsme spolupráci, která dává smysl. A Signal festival je pro nás symbolem inovace a je to partner, se kterým se dá velmi dobře kooperovat.”
Umění a lokální přístup
Z marketingového hlediska je podle van Dama pro ING velmi důležité dělat věci jinak. A ačkoliv při spolupráci samozřejmě sledují potenciál cílové skupiny, řeší brandovou aktivaci, dosah akce a další klíčové cíle, je pro ně stěžejní, aby byl sponzoring smyslupný a přinášel něco danému eventu nebo dané lokalitě.
Kultura a umění je stále zajímavější oblastí právě pro sponzoring, úspěšná je například spolupráce Galerie Rudolfinum s Fondem Avast, který zajišťuje vstupné zdarma na podporované výstavy. Martin Pošta k tomuto trendu říká:
„Bohužel je v současné chvíli státní podíl na podpoře umění často nestabilní a proto je nutné hledat i další zdroje financování. V USA často fungují komerční značky v úloze donora, v českém prostředí vystupuje značka častěji spíše jako partner. Chápu, že komerce ve spojení s uměním může být často vnímána velmi kriticky a proto se i my snažíme striktně oddělovat product placement přímo v uměleckém díle a hledáme cesty, jak značku smysluplně zapojit do celé myšlenky, což se u ING myslím povedlo.”
ING se na podporu umění a kultury zaměřuje globálně, například nizozemská ING dlouhodobě sponzoruje Rijksmuseum v Amsterdamu a v nedávné době zasponzorovala například velmi unikátní projekt rekonstrukce hlasu Rembrandta, na základě jeho podoby. Také česká pobočka ING kromě Signal festivalu sponzoruje například ostravský festival taneční hudby Beats for Love nebo rodinný Přehrady Fest na Seči.